Referencer

 

‘Kæmpe tak for at vise, hvordan remmer og tøj kan holde, selv når man spænder mod og muskler til det yderste. Det var så fedt at tale med kunstnerne bagefter og se tilliden og nysgerrigheden gnistre mellem alle. Jeg var dybt imponeret og overrasket over de unges kunstneriske niveau og værkernes store relevans for vores publikum i Cinemateket.’

Rasmus Brendstrup, Programredaktør, Cinemateket/Dansk Filminstitut (2022)

‘Det var et helt fantastisk møde og en gave for museet at invitere pigerne indenfor. Deres arbejde med kunsten og evne til reflektion over processen og de udfordringer de har var dybt inspirerende for os alle.’

Lene Bøgh Rønberg, Kurator, Den Hirschprungske Samling (2021)

‘Jeg synes den generelle boligsociale udfordring er, at vi tit når dem der har det lettest-agtigt, dem der ikke er så meget på kanten, dem der har nogle ressourcer at spille ind med, og som kan formå at komme og deltage i en ramme. Jeg var ikke helt klar på, da vi snakkede sammen (forud for workshoppen, red.) og at I skulle rulle herud, at det ville tiltrække den gruppe (af unge der indgik, red.), fordi de plejer ikke at ville og kunne indgå, normalt.’

Gert Korvig, Leder af den boligsociale helhedsplan Tingbjerg Forum (2019)

‘Det handler ikke om at have så mange unge som muligt igennem projektet. For os handler det om at få tyve, at få ti igennem, om det så er fem, men som får noget ud af det og vi formår at få dem på rette spor - at vi fanger deres interesse og de får en succesoplevelse, og får øjnene op for noget, og tænker, hey - det kan jeg, og få dem til at skifte spor, så de ikke smadrer ruder rundt omkring i lokalområdet, så har vi vundet. Og hvis bare ti af dem har fået øjnene op for at de kan skrive tekster, og begynder at rappe og synge, så er det en win-win. Og det er I lykkedes med.’

Merouane Bouyahyaoui, Tingbjerg Forum (2019)

‘Jeg har skrevet sangtekster igennem længere tid… Bare sådan for mig selv. Så længe jeg egentligt kan huske. Nu har jeg endelig en mulighed for at få prøvet tingene af. Det sjovt, det fedt og det har jeg ventet på!’

Mohamed 16 år, deltager i Tingbjerg projektet (2019)

‘Altså nu er vi sammen på en anden måde - vi laver noget helt andet sammen. Vi mødes ikke længere rundt om Fifa og sofaen. Nu mødes vi for at tage billeder eller lave musik - det er en fed måde at være sammen på. Vi lærer nye ting om fotografiet sammen - ting vi så taler om bagefter og tager med tilbage til klubben - og man kan se hvor meget de andre i klubben gerne vil være med.’

Anas 17 år, deltager i Tingbjerg projektet (2019)

‘Igennem filmformatet har jeg kunnet reflektere og finde en ny stolthed over at bo i Høje Gladsaxe.’

Mert 15 år, deltager i Høje Gladsaxe projektet (2019)

‘Efter foto/film workshoppen har været i Høje Gladsaxe og Mørkhøj er den interne konflikt mellem drenge grupperingerne nedskaleret. Dvs. drengene kan nu sagtens være i samme lokale - og det var altså ikke tilfældet før foto workshoppen kom til Mørkhøj. Vi kan se hvordan de taler og mødes over fotografiet - det har været en super interessant at følge på siden. Jeg tror sku ikke selv at et læringsforløb om at tage billeder kunne skabe forandringer på den måde.’

Jonathan, ungemedarbejder i UNIG, Høje Gladsaxe (2019)

‘Det betyder rigtig meget, og det er små bitte ting der gør det. Det er en lillebitte adfærdsændring der skal til. Det er et lillebitte grad af ansvar. Det er små bitte succesoplevelser. Det behøver ikke at være noget kæmpe stort og flot med at nu står man på en scene og optræder med et eller andet kendt navn. Det kan bare være det, at man er i stand til at bevæge sig herfra og ned i den container, og sige tre ord ind i en mikrofon, og så ændre det. Det ændre noget i ens selvopfattelse. Og det smitter selvfølgelig af på den generelle adfærd, både hos den enkelte men også på den negative gruppeadfærd der er, sådan et sted som her.’

Anna Rytter, Socialpædagogisk leder i Fair Play, Høje Gladsaxe (2019)

‘Vi ser nu cirkler af kreativitet starte efter foto forløbet er afsluttet. Vi har nu igangsat et ‘kreativt værksted’ i Mørkhøj, hvor unge kan udvikle og designe deres egne kreative forløb.Det er først kommet til nu, efter jeres forløb hos os. Det jeg kan se, efter at I har været her, er de her små nye initiativer fra vores personale - de her ringe i vandet, der nu begynder at udforme sig på forskelligt vis.’ 

Jannie Møgelgaard, Faglig leder UNIG, Høje Gladsaxe (2019)

‘1000 tak for jeres tilstedeværelse og engagement. Vi er flere forældre, som har svært ved at få armene ned efter jeres tid her i Brøndby Strand. Vores børn er forandret for altid. De er vokset, blevet modigere og klogere på dem selv.’

Yildiz Rabia, forældre til deltager i Brøndby Strand projektet (2018)

 

‘Tak for alt hvad i har gjort for vores børn her i Brøndby strand. Det har været den fedeste oplevelse - deres kunst og musik har givet dem så meget selvtillid - takket været jeres tilstedeværelse og energi.’

Nazan Aytekin, forældre til deltager i Brøndby Strand projektet (2018)

 

‘Turning Tables arbejder målrettet med de unge og er pædagogisk og musikfagligt stærkt funderede. De har skabt et succesfuldt koncept, som på effektiv vis får de unge til at lykkes. TT leverede et fremragende skræddersyet forløb.’ 

Mia Keinicke, Leder, Indre Nørrebro, Københavns Kommune (2018)

 

‘Særligt betydningsfuldt, måske væsentligst af alt, har det været at se kursisterne udfolde helt nye evner i kunsten at stå frem for sig selv og turde løfte blikket. Der er ingen tvivl om, at de har følt sig værdsat og har genvundet troen på dem selv og deres evner (…) Projektet har, foruden sit faglige indhold, haft en markant betydning for samarbejdet mellem kursisterne og øvrige centerpersonale, da hovedparten af deltagerne siden projektet har haft mod og lyst til at deltage i andre aktiviteter på centeret.’

Anders Fransén, Leder, Center Dianalund, (2017)
 

Vi så mange elever, der kom ud af busken og fik fortalt og skrevet nogle ting, som jeg slet ikke havde set komme. Jeg synes, at projektet har givet de her rødder rigtig meget udviklingsmæssigt og på selvværdet.’

Peter Rasch, pædagog, Center Anneberg (2017)

‘Turning Tables skabte under en periode på fem uger i vinteren 2017 en ramme og et indhold for børnene på Asylcenter Anneberg, der både helede deres sår og fremhævede ukendte og uafprøvede kompetencer (…) Børnene fik en enestående hjælp til at fortælle om deres liv i ord, billeder og lyd, hvilket gav dem mulighed for at kigge ind af, og derved blive klogere på sig selv, men også ud af, gennem at dele deres proces og værker med omverden. Som tilskuer fik man et bredere og mere nuanceret syn på verden, og mærkede en glæde samt stolthed på vegne af de modige børn.’

Caroline Aagaard Madsen, Leder af Røde Kors Børnecentrene (2017)
 

‘Turning Tables særlige tilgang til målgruppen og indhold er med til at udfylde et behov hos de unge mellem almen skolegang og voksentilbud. Turning Tables koncept understøtter læring og kompetenceudvikling, og er samtidig en inspirationskilde for Røde Kors’ faste personale.’

Kasper Koch, Strategi- og Udviklingschef, Røde Kors (2017)
 

Vi har oplevet elever, som vi ikke har set her i skolen før, som lige pludselig kom og deltog i 5 uger, og efterfølgende er kommet i skole! Vi har faktisk gået og knoklet rigtig meget for at prøve at få dem i skole. Det er ikke lykkedes os, men det lykkedes jer!’

Amanda Tang, skolelærer, Center Anneberg (2017)
 

‘I skal have meget stor ros for den måde i møder vores unger på. Det har været helt vildt særligt. Een ting er de fagligt kreative ting i kan, men den måde i møder de unge på, gør forskellen. I kigger på dem som mennesker, individuelle mennesker.’

Pædagog, Center Dianalund (2017)
 

‘I har en rummelighed, der respekterer de meget voldsomme følelser, der er i spil hos dem. Altså, at skrive digte og musik er jo ikke bare noget, som de lige kan stå og lire af. Det er hårdt for dem, men i giver dem tid og ro til det. Og de var jo simpelthen så stolte den sidste dag.’

Skolelærer, Center Dianalund (2017)